← Tilbage til ordbogen

Udbud

Skrevet: 20. august 2018

Hvad er udbud?

Et udbud hænger ofte sammen med efterspørgsel, og betyder det virksomheder tilbyder til forbrugere og andre virksomheder. Dette vil ofte være produkter og serviceydelser som virksomheder udbyder. For eksempel vil Lego udbyde legoklodser til en række kunder. Her er det vigtigt, de kan mætte dem, der ønsker deres produkter.

Hvad er forholdet mellem udbud & efterspørgsel?

Udbud og efterspørgsel hænger godt sammen og danner ramme for virksomhedsøkonomi, herunder mikroøkonomi. Det handler nemlig for virksomheder om at ramme udbuddet med den efterspørgsel der er og dermed skabe ligevægt på markedet. Hvis de udbyder for meget i forhold til efterspørgsel har de produceret for meget i forhold til hvad de sælger og der kan derfor være forbundet en række forskellige omkostninger til dette. Hvis virksomheden derimod udbyder for lidt i forhold til efterspørgslen, vil kunderne efterspørge noget, virksomheden ikke kan udbyde. Dette kan skabe utilfredse kunder og eventuelt have den effekt, at kunden aldrig vælger virksomheden igen. Dette kan også have fatale konsekvenser i længden.

Hvad har udbuddet af konsekvenser for prisen?

Ligesom udbud og efterspørgsel hænger godt sammen, hænger udbud og prisen også godt sammen.

Hvis udbuddet stiger, vil prisen falde. Dette vil den, fordi der pludselig er flere antal af en varer, end der egentlig er efterspørgsel efter. Dette kan dog være en taktik fra virksomhedens side af, da en lav pris kan være med til at øge opmærksomheden på produktet. Det kan derfor få potentielle kunder til at prøve produktet, som de ikke havde prøvet, hvis den havde den pris man normalt ville tage.

Hvis udbuddet falder, vil prisen stige. Dette hænger sammen med, at produktet pludselig bliver et sjældent og specielt produkt, da der ikke er mange af dem. Dette er heller ikke unormalt for virksomheder, der vælger at sælge få, men dyrt.

Grundet dette ser man ofte at de produkter og varer der koster meget lidt at producere, bliver produceret i en stor mængde til en lav pris, mens de varer og produkter der koster meget at producere, vil blive produceret i få mængder til en høj pris. Her kan eksempler som et æble og en Ferrari inddrages.