← Tilbage til ordbogen

Økonomisering

Skrevet: 20. august 2018

Hvad er og betyder økonomisering?

Man taler om økonomisering, når man træffer nogle valg der kan have en økonomisk indflydelse. Der er oftest tale om at en virksomhed skal spare penge, der bliver set som værende en økonomisering. Dog kan den almene borger også have en økonomisering.

Økonomiseringen bliver dog oftest brugt, når der er tale om at en virksomhed prøver at undgå spild, idet at det kan betyde man sparer penge fremadrettet.

Virksomheder vil ofte benytte sig af økonomisering i håb om at spare penge, men på samme tid være effektive. For at have en økonomisering vil man både som virksomhed og privatperson skære ned på sit forbrug. Dette betyder at man skal benytte sine penge og ressourcer rigtigt – og dette kan være en udfordring.

Når den enkelte virksomhed går igennem en økonomisering, skal der besluttes, hvordan virksomhedens ressourcer skal allokeres for at undgå spild af netop disse. Dette kan tage tid og der hviler et større pres på beslutningstagerne, idet beslutningen i værste fald kan skade virksomheden endnu mere.

Hvis der er interne problemer i en virksomhed i form af dårlig likviditet, kan det være nødvendigt at foretage en økonomisering. Der kan også være tale om eksterne forhold som krig eller finanskriser, der kan medføre, at virksomheder skal benytte sig af økonomisering. På grund af dette ser man heller ikke virksomheder hyre en række nye ansatte i en tid, hvor virksomheden skal spare.

Alt i alt betyder økonomiseringen, at man vil prøve, at have fokus på virksomhedens likviditet og bruge dens penge og ressourcer på de rigtige ting, så man foretager de rigtige valg.

LEAN-metoden

For at optimere og trimme virksomhedens ressourcer så man kan undgå spild, benytter mange virksomheder LEAN-metoden. LEAN tager udgangspunkt i at trimme virksomheden til, men samtidig skabe så stor en tilfredshed hos kunderne.

Ved denne metode vil en virksomhed have fokus på at minimere afbrydelser i processen, tilbageløb- og gennemløbstiden, ventetid, manglende information og meget mere.

For at anvende LEAN er det ledelsens indsigt og engagement der betyder om LEAN skal inkorporeres i virksomheden. De skal blandt andet være med til at skabe synlighed, tage styringen, organisere virksomhedsstrukturen, skabe et flow og prøve at forebygge fejl.

Alt dette er nogle trin der kan forbedres i en tid i virksomheden, hvor de skal trimmes til, men hvor der stadig er fokus på at tilfredsstille sine kunder.