← Tilbage til ordbogen

Garanti

Skrevet: 12. november 2018

Hvad er en garanti?

Garanti er et ord som rigtig mange erhvervsdrivende anvender forkert i den tro, at det er det samme som reklamationsret. Ikke desto mindre skal kunden dog stilles væsentligt bedre end sin reklamationsret, før den erhvervsdrivende kan anvende udtrykket garanti, f.eks. må man ikke reklamere med to års garanti, hvis det blot dækker over den reklamationsret, man i forvejen er sikret ifølge loven. Derimod ville fem års garanti være helt i tråd med reglerne, da du i dette tilfælde få tre år ekstra oven i hatten. “Garanti” og “reklamationsret” bliver som sagt ofte blandet sammen, men begreberne dækker ikke over det samme. Reklamationsretten er fastsat af loven til to år, og betyder, at den erhvervsdrivende har et ansvar, som han eller hun skal leve op til overfor kunden. Et godt eksempel på reklamationsret kunne eksempelvis omhandle en fejl eller mangel ved en vare i de første 2 år efter købet. I dette tilfælde skal forhandleren løse problemet uden udgifter for kunden. Reklamationsretten gælder for alle varer, både nye og brugte.

Prisgaranti

Begrebet  prisgaranti betyder er, at den erhvervsdrivende forpligter sig på at betale differencen tilbage, såfremt en kunde har fundet samme vare til en billigere pris. Så hvis billiglaptop.dk pludselig sælger Hans Jensen en laptop  til 2000 kroner, skal du have 4000 kroner tilbage, fra den netbutik der f.eks. to uger tidligere solgte dig den samme laptop  til 6000 kroner. Læs derfor grundigt, hvilke vilkår der gør sig gældende ved din prisgaranti, og især om der er en fastsat gyldighedsperiode.

Forhandlerens forpligtelser ved en garanti

Nogle gange forpligter forhandleren sig direkte til at hjælpe dig ved en garanti. Dette gælder f.eks, hvis forhandleren er en autoriseret forhandler af et produkt/brand, eller hvis produktgarantien har fungeret som en del af en markedsføringskampagne. Som kunde har du desuden visse rettigheder. Klag til Forbrugerklagenævnet, hvis løfterne i garantien ikke efterleves.

Garanti er et frivilligt ekstra

En garanti er noget ekstra, som en erhvervsdrivende, importør eller producent vælger at yde på en bestemt vare, eller i visse tilfælde,  alle sine varer. Da garantien er et frivilligt tilbud fra sælgers side, kan du derfor ikke automatisk regne med, at der nødvendigvis følger en garanti med din vare.

Garantien skal stille dig væsentligt bedre end købeloven, så den fungerer som et supplement til dine lovbestemte rettigheder. F.eks. kan en garanti forlænge dine klagemuligheder ud over de lovbestemte 2 år, der dækkes af reklamationsretten. Som udgangspunkt vil dit garantibevis være på skrift,  og indeholder oplysninger vedrørende dens længde, hvad den dækker og hvilke betingelser, der gælder.

Reklamationsret før garanti

Er en vare defekt inden for de første 2 år med et problem, der hører under reklamationsretten, skal man altid først reklamere til forhandleren, selv med en garanti med mere favorable vilkår i denne periode. Dette skyldes vigtigheden af, at forhandleren gøres bekendt med problemet så tidligt som muligt, i det tilfælde at der senere skulle opstå problemer, som ligger under forhandlerens ansvar.