← Tilbage til ordbogen

Faktureringsgebyr

Skrevet: 12. november 2018

Hvad er et gebyr?

Ifølge markedsføringsloven §13 stk. 5 er et gebyr: ved et gebyr forstås en betaling for en særlig tjeneste, funktion eller ydelse, som knytter sig til købet af en vare eller tjenesteydelse, og som ikke har karakter af betaling for en selvstændig ydelse”.

Et gebyr er en ekstra omkostning som afsender/sælger påkræver ved at lave for eksempel en faktura til køber.

Formålet med et gebyr er at dække en virksomheds omkostninger. For eksempel har det før i tiden været muligt for virksomheder at tage forskellige slags kort-/håndteringsgebyr alt efter, hvilken slags betalingskort man benyttede ved betalingen. I dag er denne lov ændret, og man må derfor ikke som virksomhed tage et gebyr for en betaling med et betalingskort.

Dog har virksomheder som Just-Eat og Hungry.dk været proaktive og lavet en ny form for gebyr de kalder servicegebyr, så de kan tage et bestemt beløb for en betaling uændret om kortet er et dankort eller Mastercard. Dette strider ikke imod loven, da den siger, at man ikke må lave forskel på kundens betaling alt efter, hvilket betalingskort de benytter.

Hvad er et faktureringsgebyr?

Et faktureringsgebyr er et gebyr der kommer på ved en fakturering. Det er nemlig lovpligtigt, at virksomheder udsteder en faktura i forbindelse med en handel.

Det specielle ved en faktureringsgebyr kontra andre slags gebyrer er, at et faktureringsgebyr er en slags gebyr der prøver at ændre adfærd hos forbrugeren. Man vil oftest støde på et faktureringsgebyr når man får en regning og ønsker at betale den med girokort eller i banken. Dette gebyr vil man undgå, hvis man vælger at betale regningen via betalingsservice. Dette gør det nemlig nemmere for virksomheden fremadrettet, idet betalingen foregår hurtigere og pengene trækkes af sig selv fremover, hvilket betyder, at virksomheden kan være mere sikker på at få deres penge.

Dette betyder også, at et faktureringsgebyr er ikke vigtigt for virksomheden som sådan, og er egentlig kun med til at støtte op om de omkostninger virksomheden har ved at skulle administrere flere forskellige slags betalingsformer.