← Tilbage til ordbogen

Elektronisk faktura

Skrevet: 31. juli 2018

Hvad er en elektronisk faktura?

En elektronisk faktura, herunder e-fakturaer eller EAN fakturaer, er en digital faktura, der typisk udsendes som en PDF-fil, via e-mail. Hvis du står og skal sende en elektronisk faktura til en kunde, kan dette enten gøres via din e-mail eller også kan du vælge en af de mange udbydere, der har systemer, der sørger for, at din faktura når frem til modtageren.

Hvem anvender de elektroniske fakturaer?

Svaret er, både private, virksomheder og offentlige instanser. Den elektroniske faktura er en videreudvikling af de gammeldags papirfakturaer, og er i højere og højere grad ved at blive den mest gængse form for fakturering i Danmark og i resten af verden. Mange virksomheder bruger f.eks. overhovedet ikke papirfakturaer, men sender derimod udelukkende elektroniske fakturaer til deres kunder.

Selv om de fleste virksomheder idag anvender elektroniske fakturaer, vil de ofte tilbyde at sende deres fakturaer på gammeldags papir. Det er især de lidt ældre kunder, der ofte foretrækker en faktura på papir frem for på mail, og det har de fleste virksomheder selvfølgelig mulighed for at lave til kunden.

Det har desuden været lovpligtigt for alle offentlige institutioner i Danmark at anvende elektroniske fakturaer siden 2005, så hvis du som virksomhed skal sende en faktura til en offentlig institution, er det således idag et krav, at du sender din faktura elektronisk.

Hvad skal en elektronisk faktura indeholde?

Enhver elektronisk faktura skal indeholde en række oplysninger, der stort set er de samme, som man kender det fra papirfakturaerne. Den eneste forskel er, at faktureringen sker elektronisk via mail eller et online regnskabssystem. Du skal selvfølgelig sørg for, at afsenderen er angivet inkl. CVR-nummer, hvis fakturaen sendes på vegne af en virksomhed. Dernæst skal modtageren angives, og husk ligeledes at inkludere CVR-nummer, hvis modtageren er en virksomhed. Derefter skal afsendingsdatoen samt fakturanummeret angives klart og tydeligt på fakturaen. Du skal også sørge for, at du specificerer varen eller ydelsen, samt antal og pris. Sidst men ikke mindst skal du huske at anføre det samlede momsbeløb, så kunden har de korrekte oplysninger til skatteregnskabet.

Hvad er forskellen mellem en online faktura og en e-faktura?

En online faktura er kort sagt en faktura, som sendes online i PDF-format oftest til en kundes e-mail adresse. En e-faktura er en smule anderledes, da fakturaen ikke udelukkende er begrænset til PDF-formatet, men også omfatter andre særlige formater og kan sendes via elektroniske regnskabssystemer. Eksempler på anvendte formater kunne eksempelvis være OIOXML eller OIOUBL, der f.eks. benyttes af det offentlige i Danmark.

Hvad er en EAN-faktura?

En EAN-faktura er en faktura, der indeholder et EAN-nummer. Betalinger til det offentlige skal f.eks. have et EAN-nummer når du foretager en indbetaling, og har det formål at fungere som et identifikationsnummer til deres systemer.