← Tilbage til ordbogen

Digital postkasse

Skrevet: 31. juli 2018

Hvad er en digital postkasse?

En digital postkasse er en online postkasse til at modtage elektroniske breve på samme måde som din normale e-mail. Digital Post er således din egen personlige online postkasse, som især det offentlige vil sende dig informationer. Det er firmaet e-Boks A/S der står bag den digitale postkasse, som er udarbejdet baseret på den fællesoffentlige digitaliseringsstrategi. Du kan få adgang til din online post på borger.dk og i din e-Boks. Den digitale postkasse er gratis at oprette og kan oprettes på Erhvervsstyrelsens hjemmeside.

Digital Post og e-Boks

Men nu spørger du måske dig selv om hvad forskellen på e-Boks og Digital Post er? Digital Post er overordnet set en videreudvikling af e-Boks. Med Digital Post er det ikke længere kun envejskommunikation, som du ikke kan besvare. Med Digital Post kan man nemlig også sende personfølsomme oplysninger til de offentlige myndigheder, såsom kommunen eller f.eks. domstolene.

Digital Post til virksomheder

Digital Post er også særdeles praktisk for virksomheder, og alle med et CVR-nummer er desuden forpligtet til at oprette en digital postkasse for at modtage sikker post fra det offentlige. I den Digitale Postkasse vil alle meddelelser til en virksomhed, der f.eks. drejer sig om sygedagpenge, straffeattester, årsregnskaber eller rykkere blive modtaget direkte i virksomhedens digitale postkasse.

Behøver jeg bruge Digital Post?

Som udgangspunkt skal alle danske borgere over 15 år med et CPR-nummer og bopæl i Danmark, modtage digital post. På trods af dette kan der være forskellige årsager, der gør at en borger ønsker at blive fritaget for at modtage post fra det offentlige via borgerens Digital Post. For at dette kan ske, skal en borger opfylde et eller flere af de følgende krav. Borgeren har ikke adgang til en computer, smartphone eller tablet.

Det kan af den ene eller anden årsag vise sig at være vanskeligt for borgeren at oprette sig som NemID bruger. Borgeren kan muligvis også være ordblind eller være udsat for lignende tilstande, såsom sproglige barrierer, der gør det særdeles vanskeligt at begå sig i det digitale landskab. Desuden kan borgeren blive fritaget, hvis han/hun har fysiske eller kognitive funktionsnedsættelser, såsom demens, lammelser eller blindhed.

Hvorfor anvende Digital Post?

Digital Post er en langt mere sikker måde at sende og modtage breve på end gammeldags fysiske breve. Dette er især fordi Digital Post er forbundet med en borgers CPR-nummer og NemID, og det er netop disse sikkerhedsforanstaltninger, der gør din Digitale Post til en af de mest sikre løsninger til dine sårbare personlige oplysninger. Et andet plus ved den Digitale Postkasse er at den udelukkende anvendes til meddelelser fra det offentlige, banken eller lignende, hvilket gør at mange af borgerens vigtigste meddelelser samles på et sted og at man derfor får et langt bedre overblik over de vigtige dokumenter.