← Tilbage til ordbogen

Debitorkartotek

Skrevet: 25. juni 2018

Hvad er et debitorkartotek?

Et debitorkartotek er et kartotek over dine debitorer. Det er altså et værktøj der er med til at overskueliggøre bogføringen og faktureringerne blandt de forskellige debitorer. Det er derfor fordelagtigt, at have sådan ét, hvis man har mange debitorer. Et debitorkartotek er med til at overskueliggøre alle sine debitorer, hvor det blandt andet er muligt at se informationer omkring den enkelte debitor, og hvor det vil være muligt at se faktureringen på den enkelte debitor.

Hvorfor vælge et debitorkartotek?

Et debitorkartotek er hensigtsmæssigt for dig, som har en række debitorer. Hvis du kun har nogle få debitorer, vil sådan et kartotek ikke nødvendigvis være hensigtsmæssigt, men for de fleste virksomheder, vil det være en ideel mulighed. Det vil det, da debitorkartoteket er med til at dele alle virksomhedens debitorer op individuelt. Det kan derfor være nemmere for virksomheden og virksomhedens ansatte, da de kan være med til at skrive i kartoteket, og der sendes derfor altid en retsmæssig faktura til debitoren, når ordren er modtaget.

Når man som virksomhed får en ny debitor, kan denne kunde skrives i debitorkartoteket relativt hurtigt, og man bestemmer herved selv, hvor mange informationer der skal oplyses i ens eget kartotek omkring den enkelte kunde. Ved at have et kartotek, kan det være flere af virksomhedens ansatte der opretter denne debitor. Der bør derfor ikke være problemer eller forekomme glemsomhed, da debitoren bliver oprettet med det samme.

Ved at have et debitorkartotek, kan du senere i fremtiden slå den enkelte debitor op, og se hvor meget personen skylder, eller sende personen en faktura.

Ved at have alle debitorer i ét kartotek, vil det samtidig være muligt at sortere alle debitorer efter for eksempel; navn, saldo, kontonummer og så videre.

Alternativet ved ikke at oprette et debitorkartotek er, at du glemmer at kræve de tilgodehavende du end måtte have, og det vil dermed gå ud over virksomhedens likviditet.