Monni.dk er et affiliate-site indeholdende reklameartikler og reklamelinks, drevet i kommercielt øjemed
← Back to the dictionary

Avance

Written: 20. september 2018

Hvad er en avance?

En avance er et begreb der ofte bliver brugt i henhold til virksomhedsøkonomi herunder indkøb og omkostninger. Man benytter ofte ordet avance, når der er tale om en forskel mellem kostprisen altså omkostningerne forbundet ved indkøbet af produktet og så salgsprisen som virksomheden sætter på det færdige produkt.

Brug for at låne penge?

⭐⭐⭐⭐⭐
Over 100.000 brugere har brugt vores søgemaskine til at søge efter de billigste lån.
Sammenlign lån hurtigt og nemt

Det mest hensigtsmæssige for en virksomhed ville være, at have en positiv avance, altså at salgsprisen er højere end deres kostpris. Hvis virksomheden har en positiv avance har virksomheden en fortjeneste på dette salg.

Hvordan beregnes avancen?

Som sagt er det forskellen mellem kostprisen og salgsprisen. Derfor kan avancen opstilles således:

Salgspris – Kostepris = Avance

Et eksempel kunne være, at en virksomhed køber stof til at kunne lave et par bukser. Heri indgår omkostninger som for eksempel fragt og stoffet. Dette bliver 100 kroner. Virksomheden vælger at sælge bukserne til 500 kroner. Dette betyder at virksomheden så vil have en avance på 400 kroner.

Hvis man ønsker at beregne, hvor stor fortjenesten har været i virksomheden kan den udregnes således:

AvancePris * 100 = Fortjeneste i procent

Hvis vi forsætter med samme eksempel vil den samlede fortjeneste på dette salg af bukser så være 80%.

400500 * 100 = 80 %

Er avance et vigtigt begreb i virksomhedsøkonomi?

Nogle virksomheder vil på grund af ovenstående eksempel vælge at sætte en utrolig høj salgspris, da dette betyder en stor avance og dermed en sund økonomi. Dog er der andre faktorer der spiller ind, hvilket betyder, at man ikke bør sælge et par bukser til 5.000 kroner i håb om at få 4.900 kroner i avance, hver gang man oplever et salg.

Det kræver, at man prisfastsætter efter markedet, så ens salgspris vurderes at være hensigtsmæssig i forhold til konkurrenter og kvaliteten. Derfor kan nogle virksomheder opleve at have en lille avance. Dette skabes blandt andet ved de større tilbudsvarer man ønsker at reklamere med. Avancen vil grundet tilbud af virksomheden være lavere i en tidsperiode, men man vil samtidig få en større kundegruppe ved at prisfastsætte lavt.

Dette kan derfor være med til at give en højere omsætning, selv om avancen vil være lav. Derfor fortæller avancen ikke noget om, hvor stor en virksomhed er, idet store virksomheder med en stor omsætning kan have en lav avance – dette ses for eksempel ved virksomheder som Netto, RyanAir og andre lavprisselskaber der skal sælge i store mængder.

Dog kan avancen være en god indikator der kan påvise, hvor gode virksomhederne er til at tjene penge på deres indkøb.