← Tilbage til ordbogen

Abonnement

Skrevet: 25. juni 2018

Hvad er et abonnement?

Et abonnement er en aftale mellem en virksomhed og en kunde, også kaldet en abonnent. Kendetegnet ved et abonnement er, at virksomheden leverer en service regelmæssigt eller sælger et produkt, mens kunden løbende betaler i en given periode, afhængig af abonnementets tidsperiode.

Før i tiden, når man talte om abonnementer, var der tale om aviser og ugeblade, hvor man fik et eksemplar tilsendt en gang i ugen, og så betalte man et fast beløb hver måned. Dette kan i dag også foregå ved fitness, telefoni, internet og meget mere.

Hvorfor vælge et abonnement?

For eksempel kan man købe en avis som løskøb. Ved at lave en aftale med virksomheden og dermed lave en abonnementsordning, vil der oftest være penge at spare for dig som abonnent. Det kan derfor være en fordel at vælge et abonnement. Dog kan der også være en række ulemper, som er værd at tage til overvejelse.

Ved at vælge en abonnementsordning vil du oftest være bundet til virksomheden, idet de fleste virksomheder har en bindingsperiode. Det er derfor vigtigt, at man inden igangsættelsen af abonnementet sætter sig ned og tænker over ens forbrug, og hvad man ville få ud af abonnementet.

Alt efter hvilken virksomhed der er tale om, vil de hver især have nogle abonnementsbetingelser, som du skal opfylde – eksempelvis hvor lang opsigelses- og bindingsperioden er.

Man skal for det første være i stand til at betale, hver gang betalingen opkræves, men samtidig vil der også være en bindingsperiode. Denne bindingsperiode betyder, at du er forpligtet til at betale i en given periode. Det er derfor vigtigt, at du kan benytte produktet i længere tid end bindingsperioden.

Som kunde har du ret til at opsige abonnementet til enhver tid, men hvis du stadig er i bindingsperioden, skal du forsat betale denne. Nogle virksomheder vil også kræve, at man betaler et par gange efter opsigelsen.

Hvis du eksempelvis takker ja tak til en højere internethastighed i to måneder til samme pris, vil internetudbyderen oftest tage en højere pris efter de to måneder, medmindre du selv opsiger det igen. Denne prisændring efter to måneder skal dog være klart præciseret i tilbuddet, så det tydeliggøre, at der er tale om en aftale mellem internetudbyderen og dig som kunde.

Et abonnement kan derfor være rigtig godt til dig, som synes at virksomhedens service og produkt er mere værd i længden end den pris du skal betale løbende.