Monni.dk er et affiliate-site indeholdende reklameartikler og reklamelinks, drevet i kommercielt øjemed
← Back to the blog
Author: Preben Mouritzen

Halvdelen af dansk e-handel går til udenlandske webbutikker

Written: 22. november 2018

Danskerne vil ligeså gerne handle i de udenlandske webbutikker som i de danske, viser ny analyse. 

Vi nærmer os Black Friday og en december måned med den store julehandel. Betalingskortene vil virkelig blive brugt flittigt – både i de fysiske butikker, men så sandelig også i webbutikkerne, hvor omsætningen i hele 2018 forventes at ville runde svimlende 133 mia. kroner.

Men nu må man ikke forledes til at tro, at vi danskere alene kaster os over handelen i de danske webbutikker. Fakta er nemlig, at halvdelen af de mange milliarder går i lommerne på udenlandske webbutikker.

Det viser den årlige rapport om dansk e-handel, som udgives af DIBS, der er udbyder af online betalingsløsninger i hele Europa og ejet af Nets.
Rapporten fortæller, at præcis 49% af de danske onlineforbrugere har handlet i en udenlandsk webbutik inden for de seneste tre måneder, og det er flere end nogensinde tidligere.

Siderne leveres på korrekt dansk

Det er der flere grunde til, mener Heads of Sales hos DIBS, Henriette Høyer.

”En af årsagerne til, at de udenlandske webshops er blevet så populære, er blandt andet, at de er blevet rigtig gode til at levere siderne på et korrekt dansk, så mange af os slet ikke lægger mærke til, at vi handler i en udenlandsk webshop”, fortæller hun til Jyllands Posten.

“Det gør det naturligvis sværere for de danske webbutikker at konkurrere på pris og udvalg, når vi kan sidde derhjemme og sammenligne produkter og priser fra hele verden. Og netop sidstnævnte, altså prisen, er noget danske onlineforbrugere går rigtig meget op i, og derfor er den danske e-handel udfordret”, mener hun.

Springer fra lige inden ”køb”

Hos online marketingbureauet WeMarket nævner direktør Thomas Haurum også en anden hæmsko, som mange danske webbutikker har.

”Vi kan se på trafikken, at mange springer fra den digitale indkøbskurv, lige inden de trykker på ”køb”. Det skyldes, at prisen inkl. levering bliver for høj, og fordi forbrugerne først får den samlede pris oplyst, når de er ved kassen. Det opfatter de som en dårlig oplevelse, og derfor forsvinder de og går til en konkurrent – måske en udenlandsk webbutik. Derfor gør vi meget ud af at fortælle vores kunder, at man ikke skal gemme leveringsomkostningerne væk, men i stedet sørge for at informere kunden om dem tidligt i processen. Så spiller man med åbne kort og undgår skuffede forbrugere”, fortæller han.

Thoms Haurum peger også på vigtigheden af, at det i de danske webbutikker skal være nemt at returnere varerne, og at man skal kunne få hjælp på telefon eller på mailen, hvis man har nogle spørgsmål om handlen eller varerne, man har købt.

Om forfatteren Preben Mouritzen er bankuddannet i Midtbank i 1973 og har erfaring fra mange forskellige afdelinger i banken. Derudover har han 22 års erfaring som marketingchef i Vestjysk Bank og efterfølgende ejer af eget marketingbureau med fokus på kommunikation for banksektoren. Ekspert i undersøgelser, analyser og kundekommunikation for den finansielle sektor.