Monni.dk er et affiliate-site indeholdende reklameartikler og reklamelinks, drevet i kommercielt øjemed
← Back to the blog

5 råd, der forbedrer din virksomheds likviditet

Written: 1. april 2020

Last Updated on by Monni.dk

Likviditet er et vigtigt begreb, hvis du driver din egen virksomhed. Selv succesfulde virksomheder kan i perioder døje med likviditeten, og det skader virksomhedens vækstmuligheder.

Som virksomhedsejer kan du gøre meget for at forbedre likviditeten. Mange virksomheder fokuserer udelukkende på omsætning, men du har ikke ressourcerne til at øge omsætning og overskud, når din likviditet er i bunden.

Herunder kan du finde 5 gode råd, som hjælpe dig med at forbedre likviditeten i din virksomhed.

Gennemgå alle dine omkostninger

Der er ofte stor fokus på indtægterne i din virksomhed, men ofte er det markant nemmere at forbedre likviditeten ved at reducere omkostningerne.

Du bør regelmæssigt gennemgå alle omkostninger i din virksomhed og lede efter forbedringsmuligheder, hvis du gerne vil forbedre din likviditet. Du vil sikkert opdage, at der findes unødvendige udgifter, som kan spares væk.

Når du gennemgår dine udgifter, skal du også huske at kigge på dine standardaftaler. Ofte har vi en tendens til at acceptere deres priser, men i mange tilfælde er det muligt at genforhandle dem. Du kan skabe store besparelser, hvis du indgår i en dialog og har dine argumenter i orden.

Opnå bedre leverandørkreditter

Det er ikke sikkert, at du kan forhandle bedre priser hos en leverandør, men det er også værd at tale om dine kreditfrister. Din likviditet bliver forbedret markant, hvis du kan få længere kreditfrister, og du skal ikke nødvendigvis stille dig tilfreds med deres standardfrist.

Selv i dag er det ikke umuligt at få en kreditfrist på op til 90 dage, hvilket kan have stor betydning for din likviditet. Omvendt kan det også betyde, at din totalpris bliver højere, så du skal naturligvis vurdere fordele og ulemper. I nogle virksomheder kan det betale sig, mens det ikke er hensigtsmæssigt i andre.

Hav et løbende likviditetsbudget

Overblik er alfa og omega i forhold til god likviditet, og derfor er det en god idé at have et løbende likviditetsbudget.

Dit likviditetsbudget vil vise dig, hvornår du kan forvente, at der sker betalinger. Det gør det nemmere for dig at planlægge din økonomi fremadrettet, og du undgår at skulle trække på din kredit.

Likviditetsbudgettet vil også gøre det nemmere for dig at opdage eventuelle problemer i forhold til betalingen – for eksempel dårlige betalere, som ikke overholder fristen.

Lav kreditvurderinger

Dårlige betalere er ren gift for din likviditet, og derfor kan det betale sig at lave en kreditvurdering af alle kunder som får kredit.

Hvis du har erhvervskunder, kan du ofte lære mere om deres virksomhed ved at kigge i CVR-registret. Her kan du finde oplysninger om økonomi og ejerforhold, hvilket kan gøre dig i stand til at identificere virksomheder med en usund økonomi.

Du kan også kigge nærmere på privatkunder, som du overvejer at give kredit. Her kan du for eksempel benytte RKI, hvor dårligere betalere bliver registreret.

Kreditvurderinger kan betyde, at du fravælger visse kunder. Det vil måske kunne ses en smule på omsætningen, men omvendt undgår du også, at dårlige betalere giver dig en misvisende høj omsætning. En høj omsætning er ikke nødvendigvis en fordel, hvis den ikke hænger sammen med en reel indtægt.

Hav en fast procedure for dårlige betalere

Ingen virksomhed kan undgå dårlige betalere, og især dårlige betalere kan virkelig skade likviditeten i en virksomhed. Derudover kan du også risikere at bruge en masse unødvendige ressourcer på opkrævninger fra disse kunder, og derfor er det en god idé at have en fast procedure.

I mange tilfælde er det en god idé at starte med at udsende en venlig påmindelse, når betalingsfristen er overskredet med et par dage. På den måde reagerer du hurtigst muligt, og samtidig giver du kunden en chance for at betale uden ekstragebyrer. Hvis kunden stadig ikke betaler eller reagerer, kan du vælge at gå videre til næste skridt.

Venlige påmindelser er ikke altid nok, og derfor kan du vælge at sende en rykker med gebyr. Du må maksimalt opkræve 100 kroner i gebyr, og derudover må du maksimalt udsende tre breve med gebyr. Heldigvis betaler langt de fleste, inden det kommer så vidt.

Hvis du stadig mangler betaling, kan inkasso være næste skridt. Vælg en fast virksomhed, som hjælper dig med disse sager, så du ved præcis, hvor du skal søge hjælp. I mange tilfælde kan en inkassovirksomhed være den sidste og eneste løsning. Du kan læse i her: FAQ og gode råd om inkasso.

Forsøg at lave en hel fast procedure for håndtering af dårlige betalere, så du finder den fremgangsmåde, der giver de bedste resultater for netop din virksomhed.

Optimer din lagerstyring

Din lager kan udgøre et stort passiv for din virksomhed, og det gavner ikke din likviditet. Hvis du optimerer din lagerstyring, kan du potentielt reducere størrelsen af dit lager.

Med et mindre lager vil du kunne frigøre flere penge, hvilket vil kunne ses på din likviditet. Som tidligere nævnt er god likviditet en nødvendighed, hvis du vil have ressourcer til at vækste.

Der er generelt mange gode grunde til at kigge nærmere på et lager, for et stort lager er både dyrt og ineffektivt.