← Tilbage til ordbogen

Dækningsgrad

Skrevet: 1. oktober 2018

Hvad er dækningsgrad?

Dækningsgrad viser forholdet mellem omsætning og faste omkostninger. Dækningsgraden viser hvor meget af virksomhedens omsætning der er til at dække de faste omkostninger.

Når der er tale om dækningsgrad, er der flere begreber, som man bør kende til, såsom dækningsbidrag, nulpunktsomsætning og sikkerhedsmargin.

Du kan finde din virksomheds dækningsgrad ved at dividere dit dækningsbidrag med din omsætning. Dette er illustreret herunder.

Dækningsgrad   =    DækningsbidragOmsætning  * 100


Hvad er dækningsbidrag?

Dækningsbidrag er det samme som din dækningsgrad. Din dækningsgrad udregnes blot i procent, da det således er nemmere at sammenligne årets regnskab med det sidste.

Dækningsbidrag er altså den del af omsætningen, der er tilbage, når du har dækket de faste omkostninger, eksempelvis i form af husleje.

For at forstå dækningsbidrag, skal du tælle pr. enhed. Dækningsbidraget pr. enhed vil dermed vise, hvor meget en virksomhed tjener, når den sælger 1 stk. af et givent produkt. Dækningsbidraget pr. enhed beregnes altså som forskellen mellem produktets salgspris og produktet enhedsomkostninger.

Til sammen viser dette hvor meget virksomheden i realiteten har tjent på produktet, da det også koster at lave produktet, i form af købspris. Prisen varierer efter produktet. Det kan også være på et helt vareparti eller varegruppe. Det vises i formen herunder.

Dækningsbidrag = Omsætning – Variable omkostninger

Dækningsbidraget kan også kaldes for bruttofortjenesten. Jo større dækningsbidrag du har, desto bedre bliver dit overskud.Dækningsbidraget viser hvor mange penge du har til at dække dine restende faste omkostninger, renter og selvfølgelig også hvor meget du har i overskud.

Hvis du ønsker at forstørre dit dækningsbidrag og dermed også din dækningsgrad, er der flere muligheder. Du kan enten hæve salgsprisen på det givende produkt, eller forhandle dig til en bedre købspris.

Du kan også forsøge dig med at kombinere de to, så du tilsammen skaber et bedre resultat.