← Tilbage til ordbogen

Dækningsbidrag

Skrevet: 20. september 2018

Hvad betyder et dækningsbidrag?

Dækningsbidraget ses ofte i resultatopgørelsen, som et bevis på, hvor stort et beløb virksomheden har tilbage, når de har betalt de direkte omkostninger som ofte kaldes ’vareforbrug’. Dækningsbidraget er med andre ord de penge du har til rådighed til at betale poster som for eksempel faste omkostninger. Det er derfor vigtigt, at man har et højt dækningsbidrag så man kan betale sine faste omkostninger og forhåbentlig få et overskud. Dette betyder, at jo højere et dækningsbidrag man har, desto større er den økonomiske gevinst og derved har man en større chance for at stå økonomisk stærkt over for andre udgifter. Hvis man derimod ikke har et stort dækningsbidrag og det ikke kan dække de faste omkostninger vil man have et underskud i virksomheden.

Dækningsbidraget bliver også kaldt for bruttofortjenesten.

Hvordan kan man forhøje sit dækningsbidrag?

Som sagt er en høj dækningsbidrag rigtig positivt, og virksomheder bør derfor gå efter at få så højt et dækningsbidrag som muligt. Den første faktor er salgsprisen. Hvis man hæver salgsprisen og stadig sælger lige så mange antal, vil man blandt andet få en højere omsætning, men også et højere dækningsbidrag.

Det der bliver fratrukket omsætningen er blandt andet vareforbrug. Det vil sige det forbrug en virksomhed bruger for at købe deres varer ind. Hvis man kan forhandle en bedre handelspris og derved spare penge der og få et mindre vareforbrug, vil dette alt andet lige også sørge for et højere dækningsbidrag.

Når man har dækningsbidraget i tal kan man beregne dækningsgraden.

Hvad betyder dækningsgraden?

Dækningsgraden er et godt nøgletal, der kan være med til at give et overblik over virksomhedens likvide situation ved at sammenligne med andre lignende virksomheder. Her kan det nemlig tydeliggøres om en virksomhed er god til at sælge eller handle købsprisen ned i forhold til sine konkurrenter.

For at beregne dækningsgraden bruges følgende formel: (Dækningsbidrag / salgsprisen * 100).

Eksempel ved beregning af dækningsbidrag og dækningsgrad:

Hvis der i eksemplet tages udgangspunkt i en virksomhed som sælger en cykel til 2.000 kroner og den har kostet 800 kroner i indkøb. Derudover kan der være noget fragt eller emballage som også er en direkte omkostning og dermed indgår i beregningen. Det kan i eksemplet være 100 kroner. Så kan følgende udregning for dækningsbidraget se således ud:

 

Salgspris2.000
Indkøb-800
Emballage & fragt-100
Dækningsbidrag1.100 DKK

 

Ved at beregne dækningsgraden vil det være: (1.100 / 2000 * 100) = 55%. Dette betyder at 55% af salgsprisen er dækningsbidraget.

Med andre ord betyder det, at for hver krone virksomheden tjener på at sælge en cykel har de 55 kroner tilbage til de faste omkostninger og resten af regnskabet.

Afslutningsvis kan der også argumenteres for, at et højt dækningsbidrag pr. styk ikke nødvendigvis betyder større overskud end en virksomhed med et lavt dækningsbidrag pr. styk. Virksomheder som sælger mange antal som for eksempel et supermarked vil være tilbøjelig til at have et lavt dækningsbidrag, hvilket ikke er lig med et lille overskud.