← Tilbage til ordbogen

Bundling

Skrevet: 2. november 2018

Hvad er bundling?

Bundling er en strategi, som virksomheder vælger at benytte for at få et større salg. Bundling betyder, at virksomheden sælger sine produkter i et ”bundt” og dermed skaber virksomheden et mersalg i forhold til, hvis varerne blev solgt i enkelt styks.

Der findes to former for bundling:

Pure bundling

Hvor virksomheden kun sælger sine produkter eller serviceydelser som et bundt.

Mixed bundling

Hvor virksomheden tilbyder sine produkter eller serviceydelser til deres kunder som både hele pakken og enkelte dele af pakken.

For at skabe et overskueligt overblik over hvad bundling egentlig er, får du herved et eksempel:

Virksomheden Jensensrejser har hidtil tilbudt deres kunder flybilletter, hoteller, ture mv. Alt har hidtil kunne købes som enkelte serviceydelser, men Jensensrejser har beslutte at ændre deres strategi til ”Pure bundling”. Den nye strategi betyder, at Jensensrejser kun tilbyder en skræddersyet ferie til deres kunder. Nu får kunden flybilletter og hotel mv. når de køber en rejse hos Jensensrejser.

Hvorfor vælger Jensensrejser denne strategi?

  • For at gøre prisen mere fair
  • For at give kunden mere værdi for pengene
  • For at gøre rejsen mere overskuelig for kunden
  • For at kunden får en nemmere rejse

Der er nu gået et år og Jensensrejser ser på deres nye strategi. De kan se at salget pr. kunde er steget gevaldigt, men de har fået en del færre kunder. Dette er på grund af, de ikke længere tilbyder enkelte køb for kunden. Jensensrejser ændrer derfor deres strategi til ”Mixed bundling”, de tilbyder altså både hele rejsepakken og dele af rejsen, dermed udvider de deres marked og får en større målgruppe.

Pure bundling kan yderligere opdeles i to typer:

Joint bundling

Her tilbyder virksomheden to produkter til en samlet pris

Leader bundling

Her tilbydes rabat på et dyrt produkt (leader-product), hvis kunden også køber et andet produkt (Non-leader-product).