← Tilbage til bloggen

Fysiske butikker og e-butikker bør gå hånd i hånd

Skrevet: 4. december 2018

Webbutikker eller fysiske butikker? I fremtiden er det ikke længere et spørgsmål om enten eller, men et spørgsmål om både og. Det mener direktør i WeMarket, Thomas Haurum, som uddyber sine synspunkter i denne artikel.

For nogle måneder siden havde Berlingske en kronik under overskriften ”Handel på nettet er helt unødvendig”. Kronikken satte fokus på, hvordan nethandelen er til stor skade for lokalsamfundet – for midtbyen, livskvaliteten, den lokale ugeavis, de festlige events, julepynten i gaderne, støtten til byens foreningsliv, den kompetente rådgivning af kunderne og ikke mindst antallet af arbejdspladser og dermed også et mindre skattegrundlag.

Hvorfor handler vi på nettet?

Kronikken spørger også hvorfor vi i det hele taget handler på nettet, og den giver selv fire svar herpå: Adgang til et større vareudvalg, lavere priser, god produktinfo som kan læses hjemme i ro og mag samt levering lige til døren.

Forfatter til kronikken er detailhandelskonsulent Bruno Christensen, som i sit ensidige forsvar for de fysiske butikker imødegår alle fire svar og mener at forbrugerne også sagtens kan få opfyldt disse ønsker i de fysiske butikker.

Yderligere fordele i de fysiske butikker

Han nævner også yderligere fordele ved at handle i de fysiske butikker: Kunden kan få demonstreret produktet og se, føle og opleve det, inden han eller hun køber det. Skulle der være en reklamation efterfølgende er den også nemt klaret nede i butikken. Og sluttelig frembyder de fysiske butikker ikke nogen risiko ved brug af dankortet, modsat nethandelskunderne, hvor op imod 44% har oplevet misbrug og bedrageri ved handel på nettet.

Handel i de fysiske butikker giver kunden en større tryghed og langt større shoppingoplevelser end hvis de handler på nettet. Så fremtiden tilhører de fysiske butikker og de spændende strøggader og sidegader, mener Bruno Christensen.

Udviklingen måske ved at vende

Og kigger vi os omkring world wide er der lidt belæg at hente for hans påstand.

Singapore er et af verdens mest digitaliserede samfund. Her er man nået til et punkt, hvor de yngre og økonomisk bedrestillede borgere betragter handel via nettet som noget, der hørte fortiden til. Det er i stedet blevet mere »in« at bruge fritiden på at opsøge shoppingoplevelser i byen.

I USA og Europa er lidt af samme udvikling på vej. 85 pct. af alle forbrugere foretrækker at gå i butikken for ved selvsyn at vurdere produktet. 82 pct. af yngre forbrugere i aldersgruppen 20–40 år vælger at handle i de fysiske butikker frem for via nettet.

Ikke et enten eller

Men det behøver ikke at være et enten eller. Måske er det ikke et spørgsmål om, hvorvidt man skal satse på enten den fysiske butik eller den digitale. Måske det mere er et spørgsmål om at butiksformenerne skal smelte sammen og forene det bedste fra de to verdener.

Det mener i hvert fald direktør Thomas Haurum fra WeMarket, der er online-samarbejdspartner for mere end 350 virksomheder over hele landet.

”Grundlæggende tror jeg på, at dem, der vil få største succes i de kommende år er dem, der forstår at kombinere de fysiske butikker med webbutikker og udnytte de fordele og styrker, som de hver især har og forstå at integrere dem i ens forretningskoncept. Fx viser analyser at hvert fjerde salg i en fysisk butik er begyndt med en online-søgning på butikkens webshop eller hjemmeside, og derfor bør der være en virtuel integration og en visuel sammenhæng imellem de enkelte elementer ”, pointerer han.

”Vi ser fx også lige nu en tendens til at webshops også etablerer fysiske butikker, således at kunderne får mulighed for at se, prøve eller afprøve produkterne og måske se yderligere farvekombinationer virtuelt, inden de så går hjem og køber dem online. Det skaber en større købsoplevelse og tryghed for at man nu også får købt det, man forventede, i den rigtige farve og måske i den størrelse, som passede, hvis det er tøj eller møbler, tæpper eller lignende, der står på ordresedlen”, fortæller Thomas Haurum.

Køb online og byt i butik

En anden tendens som vinder større og større udbredelse er, at man køber en vare online og får den byttet eller får pengene retur i en fysisk butik. Eksempler herpå er kendte brands som   Magasin, Jysk, Dansk Outlet, Tøjeksperten og Sportsmaster, som alle både har webbutikker og fysiske butikker.

Truer ikke de fysiske butikker

Selvom e-handlen vokser støt, mener Thomas Haurum ikke at online-salget som sådan truer de fysiske butikker – i hvertfald ikke de næste mange år.

”Jeg ved godt at online-salget får skylden for mange butikslukninger, men stadig foregår op mod 80% af al handel i en fysisk butik, og jeg er ikke i tvivl om, at langt hovedparten af al detailhandel også i mange år fremover vil ske i den fysiske butik. Derfor ser jeg ingen grund til at male fanden på væggen”, fastslår han.

”Men jeg vil godt advare de butikker, som negligerer online trends i samfundet og det virtuelle univers som Facebook og Instagram. Det er simpelthen ikke nok at gøre det samme i dag som i går, og det haster med at komme med på vognen. Forbrugerne er nemlig kræsne, men også troløse, så får de ikke det, de forventer, så er de lynhurtigt på vej over til konkurrenten”, pointerer Thomas Haurum.