← Tilbage til bloggen
Af: Preben Mouritzen

Black Friday er kommet for at blive!

Skrevet: 19. november 2018

Fænomenet Black Friday er i særklasse årets største shoppedag herhjemme. Således blev der denne ene dag sidste år omsat for svimlende 2,1 mia. kroner.

Som så meget andet kommer Black Friday fra USA, hvor dagen siden 2005 har været årets travleste shoppingdag.

I 2013 tog nogle danske webshops initiativ til at lancere fænomenet i Danmark, hvor det året efter blev fulgt op af en række danske butikker og varehuse, der brugte dagen til at promovere særlige tilbud.

Siden er det gået stærkt.

Sidste år slog Black Friday endnu engang rekorden med et omsætningsbeløb på ikke mindre end 2,1 mia. kroner, hvilket var en stigning på 5,8% i forhold til året i forvejen. Og også i år forventes omsætningsrekorden igen at blive slået, når butikkerne fredag den 23. november kommer til at bugne af tilbud på alt ”fra flyvemaskiner til knappenåle” – og vel at mærke til priser, som forbrugerne gerne ligger i kø for i mange timer inden dørene bliver slået op.

Cyber Monday mandagen efter

I kølvandet på Black Friday er opstået et helt nyt fænomen, nemlig Cyber Monday. Cyber Monday er i princippet modparten til Black Friday, hvor Cyber Monday finder sted i webbutikkerne fremfor i de fysiske butikker. Det skal dog tilføjes at mange webbutikker også har knaldtilbud på Black Friday.

Cyber Monday finder sted om mandagen efter Black Friday, og som forbruger skal man være opmærksom på, at tilbuddene åbner op klokken 00:00, hvor man skal være klar på tasterne for at få del i de allerbedste tilbud.

Skyder julehandlen i gang

Både Black Friday og Cyber Monday skyder for alvor julehandlen i gang. Og med den iver, som danskerne lufter deres betalingskort disse dage er det utrolig vigtigt at både de fysiske butikker og webbutikkerne er klar, og tilbud og hjemmesider er helt skarpe, så forbrugerne ikke forsvinder med det samme. Vi forbrugere er nemlig troløse og er lynhurtigt videre til næste, hvis virksomhederne ikke lever op til vores forventninger.

Hos onlinebureauet WeMarket arbejder man med webløsninger og online markedsføring for en lang række kunder over hele landet. Og her er Black Friday og Cyber Monday vigtige milestones.

Direktør i WeMarket, Thomas Haurum siger: ”Sådan et par utrolig hektiske dage stiller store krav til de forskellige webshops, der skal kunne håndtere de mange besøgende professionelt. Men trafikken og søgningerne viser også, hvilke webshopejere der har arbejdet professionelt med deres online markedsføring. For kunderne skal kunne finde de varer, de søger ellers er de lynhurtigt videre til konkurrenterne. Og dem er der nok af – både i ind- og i udland”.

Gode råd til sikker nethandel

Når vi som forbrugere ser de mange lave priser, er mange af os måske også tilbøjelige til at løbe en større risiko og trykke på ”køb” lidt hurtigere end normalt. Det betyder desværre, at der disse dage er endnu flere netsvindlere, der er ude på at lokke forbrugerne til at gøre en god handel, uden at den fysiske vare nogensinde dukker op.

Thomas Haurum giver derfor her en række råd til, hvordan man minimerer risikoen for at lægge sine penge i netsvindlernes lommer.

”Inden man lægger penge i en ny webshop, som man ikke har erfaringer med, skal man altid undersøge hjemmesiden nærmere. Man bør tjekke menupunkter som disse:

– Om virksomheden – hvad er historien bag virksomheden og hvem står bag?
– Kontakt – kan man se en oversigt over medarbejdere?
– Handels- og leveringsbetingelser
– Kan man – typisk nederst på siden – finde et dansk CVR-nummer og en postadresse?
– Ser siden generel troværdig ud?
– Gå ind på DK-hostmaster og tjek, hvem der ejer domænet

Dernæst skal man være kritisk og identificere, om en hjemmeside har været igennem en Google translate. Har den det, så vær rigtig kritisk, for her skal alarmklokkerne for alvor begynde ringe, og i udgangspunktet skal man holde sig langt fra at lægge sine penge hos en sådan webshop”, pointerer Thomas Haurum.

Er hjemmesiden HTTPS?

En anden ting, man også som forbruger skal være opmærksom på, er, om en hjemmeside har HTTP eller HTTPS. Er den sidstenævnte, betyder det, at den har et SSL certifikat, hvor alt data bliver krypteret, og ens betalingsoplysninger normalt ikke vil kunne slippe ud.

Hvis alarmklokkerne begynder at ringe, så bør man gøre sig selv den tjeneste at tjekke, hvad tidligere kunder siger om netbutikken – fx på Trustpilot, Facebook eller i Google
”Mit sidste råd til en sikker handel er at se, om hjemmesiden er medlem af e-mærket, som er en garantiordning for sikker og gennemsigtig e-handel”, slutter direktør i WeMarket, Thomas Haurum.

Om forfatteren Preben Mouritzen er bankuddannet i Midtbank i 1973 og har erfaring fra mange forskellige afdelinger i banken. Derudover har han 22 års erfaring som marketingchef i Vestjysk Bank og efterfølgende ejer af eget marketingbureau med fokus på kommunikation for banksektoren. Ekspert i undersøgelser, analyser og kundekommunikation for den finansielle sektor.