Last Updated on by Monni.dk
Det er ikke uden grund, at mere end 2 millioner danskere har et kreditkort. Det er en praktisk og fleksibel betalingsløsning, som både kan bruge som almindelige hævekort, men på samme tid være en form for sikkerhed mod uforudsete udgifter, som giver et ekstra lag af tryghed i ens økonomi. Er du en af dem der allerede har et kreditkort, men som føler at du ikke rigtigt får noget ud af dit nuværende og gerne vil prøve et andet? Eller er du en af dem, der endnu ikke har haft et kreditkort, enten fordi du ikke har været gammel nok eller måske ikke har ment at det var nødvendigt og nu har ombestemt dig? Uanset hvem du er og hvad din motivation for at ansøge om et kreditkort er, så erskal man igennem den samme proces, når det kommer til at ansøge om et kreditkort, men inden det kommer så vidt, så skal man også finde ud af hvilket kreditkort man skal vælge. Der findes en del at vælge i mellem, så det kan føles som en uoverskuelig opgave, men heldigvis er der hjælp at hente. Man kan eventuelt tjekke www.kredittkortinfo.no eller man kan læse med i resten af denne artikel.
Fordelene ved at have et kreditkort
Der er mange grunde til at folk vælger at få et kreditkort og alt efter hvem man spørger, vil man ofte høre at det har noget med fleksibilitet og tryghed at gøre, men med et kreditkort følger der mange forskellige fordele, lige fra dem som omhandler det at have og bruge kortet og til dem, der kommer som en form for ekstra service. De mest åbenlyse fordele har at gøre med det at man kan bruge kortet, selvom der ikke er penge på ens konto. Det kan være en kæmpe gave, hvis man f.eks. står mellem jobs og der går noget tid før der går lån ind igen, men også hvis man skulle stå over for uforudset udgift, som f.eks. en mekaniker regning.
Men det er bare de åbenlyse fordele og langt fra de eneste, der kommer med det at have et specifikt kreditkort, for det er ikke alle kreditkort der har de samme fordele. De fleste kommer dog med en form for belønnings- eller loyalitetsprogram, der oftest går ud på, at man optjener på point når man bruger kortet. Disse point kan så indløses når man når et vidst antal og kan bruges på forskellige ting, som forskellige produkter eller rabatter på forskellige oplevelser og lignende. Hvilke fordele man får del i, defineres af hvilket kreditkort man har.
Hver udbyder har ofte flere forskellige kort, i forskellige niveauer, oftest en standard-, mellem- og premium version, og i nogle tilfælde nogle kort så eksklusive, at almindelige mennesker ikke kan få del i disse, enten fordi at de simpelthen er for dyre for andre end dem, der i forvejen har rigtigt mange penge. Grunden til at man har disse forskellige kort, har selvfølgelig noget med profit at gøre, men også fordi at man gerne vil kunne tilbyde et kort til mennesker på alle livsstadier, når det kommer til deres indkomst og grundlæggende behov.
Disse kreditkort kan man vælge i mellem
Som sagt, så har det fleste udbydere flere forskellige kort man kan vælge i mellem. Herhjemme er der dog ikke så meget at vælge i melle, da der i princippet kun findes to udbydere, Visa og Mastercard. Der findes mange udsteder, såsom banker, lånefirmaer og andre virksomheder, som kan tilbyde lån eller kreditkort, så når det kommer til hvor man kan ansøge om et kreditkort, er der rigtigt mange muligheder, men når det kommer til selve udbyderen, så har man mere eller mindre kun de to nævnte, da alle samarbejder med dem.
Hvis vi zoomer ind på de to største og nærmest eneste på det danske marked, de to førnævnte udbydere, så vil man umiddelbart kunne vælge i mellem de tre korttyper, som vi nævnte længere oppe. De adskiller sig fra hinanden på et par forskellige parametre, herunder kreditgrænsen, antallet af fordele samt størrelsen på de forskellige gebyrer. De har som sagt også andre kort, men det er der ikke nogen grund til at gå nærmere ind i, da de er mere eller mindre helt umulige at komme i nærheden af, medmindre man er milliardær.
Som sagt, så kan man vælge i mellem tre forskellige versioner, hvor standardkortet er det mest almindelige. Det kommer med en beskeden kreditgrænse, men stor nok, til at det kan opfylde de flestes behov, samt nogle enkelte fordele, som f.eks. cashback. Det mellemste kort en lidt højere kreditgrænse og lidt flere fordele, mens premiumversione har en ret så høj kreditgrænse og de fleste af de fordele, den enkelte udbyder kan tilbyde. Det kan f.eks. være adgang til lounges i lufthavne, rejseforsikringer, adgang til eksklusive events og lignende.
Her kan du ansøge om et kreditkort
Når man har besluttet sig for, at man vil have et kreditkort og man har kigget de forskellige muligheder igennem og besluttet sig for hvilket specifikt kreditkort man er interesseret i at ansøge om, så skal man også finde ud af hvor man kan få netop dét kort. Det er nemlig ikke alle udstedere af kreditkort, der kan udstede alle de kort man kan få. Nogle kører kun med et enkelt kort, mens andre har hele udvalget som mulighed. Derfor vil man muligvis skulle bruge noget tid, på at finde ud hvem der kan tilbyde det eksakte kort man gerne vil have. Bankerne vil oftest være det sted, hvor man kan få de fleste kort, da de ofte har et tættere samarbejde med udbyderne, end de fleste andre lånefirmaer og lånevirksomheder.
Nogle kort er lette at finde frem til, mens andre kan være mere udfordrene. Derfor må man også være åben for at vælge en anden udsteder en man først havde planlagt, hvis man er fast besluttet på at få det specifikke kort. Hvis man absolut ikke vil have sit kreditkort andre steder, så kan man være nødsaget til at vælge at ansøge om et andet kort. Det er dog værd at bemærke, at der ikke er den helt store forskel på bankerne og deres online modparter, så medmindre det er fordi, at man har alle sine økonomiske forpligtelser i banken og vil fortsætte med det, er der ikke nogen grund til at frygte, at få kreditkortet et andet sted.
Hvis du vælger banken, så er fordelen at der oftest er tale om en institution med mange år på bagen og dermed stor erfaring, hvilket gør at man trygt kan vælge dem, som udsteder af ens kreditkort. De har også rådgivere tilknyttet som kan kigge på dit valg med et par ekstra øjne og måske se noget, som du selv har overset. Det betyder ikke at man ikke kan få rådgivning de andre steder, men ofte er man mere ude i noget kundeservice, hvor erfaringen ikke altid er lige så stor og rådgivninger dermed ikke lige så god. Har du ikke brug for rådgivning, så er det et valg, som er helt op til dig og hvad du synes er bedst.
Sådan ansøger du om kreditkortet
Når du har været alle skridt igennem og tænkt over tingene en sidste gang, og nu vil ansøge om et kreditkort, så er der ikke den helt store forskel på processen, med den undtagelse, at man ofte bare kan ringe til sin bankrådgiver, hvis man har været kunde i mange år og de derfor har et godt kendskab til ens personlige økonomi. Hvis alt er godt og positivt, vil man blot kunne bede om et kreditkort og så vil man modtage det med posten eller skulle hente det i banken et par dage senere. Ved de andre udsteder er det en smule anderledes.
Hvis man har besluttet sig at ansøge om et kreditkort ved en af de mange lånevirksomheder man kan finde online, så kan man ikke bare ringe og bede om et kreditkort. I stedet skal man benytte sig af den formular, man kan finde på deres hjemmeside. Det er ikke særligt kompliceret, da man blot skal følge de anvisninger man får og udfylde de felter man bliver bedt om. Herefter er det blot at klikke på “send” eller “ansøg” alt efter hvad der står og vente på at ens ansøgning bliver behandlet og forhåbentligt godkendt, så kan man komme i gang med at nyde fordelen ved at have et kreditkort.